Hoppa till huvudinnehåll

Brödinstitutet prisat för sin kommunikation - förbättrar matvanor och folkhälsa

Grattis till Brödinstitutet som i år prisats för sitt arbete och sin kommunikation för att förbättra matvanor och folkhälsan. Brödinstitutets arbete har presenterats med filmserien Det torra livet på Brödinstitutet, en semidokumentär på sociala medier. I Det torra livet på Brödinstitutet får vi följa karaktärerna Gunnar, Daniel och Bella när de ger sig ut på sociala medier i ett till synes omöjligt uppdrag: att göra fullkornsbröd coolt igen. Målet, att öka den positiva attityden till fullkornsbröd, uppnåddes rejält. Kampanjen prisades med titeln Sveriges och Nordens bästa kampanj i sociala medier.

Brödinstitutets målsättning med kampanjen är att förklara det vetenskapliga sambandet mellan mat, hälsa och klimat på ett lättillgängligt sätt. Ofta genom att effektivt slå hål på alla de felaktiga matmyter som florerar kring till exempel kolhydrater, gluten och vad som är klimatsmart mat.

Enligt brödinstitutet.se så klassas fullkorn som den enskilda kostfaktor som påverkar hälsan mest. Enligt Nordiska Näringsrekommendationer rekommenderas vi äta 90 gram fullkorn/dag/person vilket 9 av 10 personer inte når upp till. Fullkorn finns bara i spannmålsprodukter och bröd är den främsta fullkornskällan i Sverige. Efter kampanjen Det torra livet på Brödinstitutet ville 67 procent i målgruppen (18–35 år), äta mer fullkornsbröd. 

Självklart vill vi på Sveba Dahlen som brödälskare och en del av bageriindustrin hjälpa till att förmedla detta viktiga budskap.

 

Läs hela nyheten på brodinstitutet.se

 

Källa: brodinstitutet.se 

 

Se videon Det torra livet på Brödinstitutet där vi får följa Gunnar, Daniel och Bella i sitt arbete nedan.